בקורס "היבטים גלובאליים של התקשוב" עולות תובנות באשר למתח המתהווה בין שתי תופעות מנוגדות שאינן עולות בקנה אחד.בפוסט קודם שלי התייחסתי לתופעת הגלובליזציה,והפעם ברצוני להתמקד בתופעה המנוגדת ואף מתנגשת עם תופעת "הכפר הגלובאלי"-והיא הלוקליזציה:תופעה המדגישה את ההיבטים המקומיים,הנוגעים לזהות ולתרבות המקומית,הנוגעים למדינה ולא לכלל העולם.תכנים דמוקרטיים ליברליים יכולים להיתפס למשל כאיום ממשי על זהותן התרבותית של מדינות כמו המזרח הרחוק,מדינות האסלאם ועוד.ע"פ תופעת הלוקליזציה,המדינות המעוניינות לשמר את תרבותן הייחודית,למעשה רוצות בסה"כ להתגונן מפני השתלטות תרבות אחרת עליהן,ובעיקר מדובר על האימפריאליזם התרבותי-השתלטות התרבות האמריקאית.
הטכנולוגיה הדיגיטלית בעלת פוטנציאל עצום להרמוניה כלל-עולמית בזכות שיתוף הפעולה ברחבי העולם.כך,מנסה אני לדמיין תחושות של קהלים שלמים במדינות שונות למראה תמונותיו של נשיא מצרים המושפל בביהמ"ש,במדי האסיר,מאחורי הסורג.האם ניעור כאן גורם מאחד ששימש פוטנציאל לתרבות ותכנים אוניברסליים?נקודה למחשבה,לאור המהפכה בעולם הערבי ששינה את פניו בחצי השנה האחרונה.
ובאשר לקוטב השני במשוואה-מול הכפר הגלובאלי,מול הכוח המאחד,קיים הרצון לזהות התרבותית,אשר בחובו כוחות מסתגרים,מתבדלים מהמערב המתועש,תוך מתן דגש לתרבות הייחודית המקומית,לתכנים לאומיים ולשירותים איזוריים.
וכאן המקום לתאר את המתרחש בתוככי המעצמה הסינית.העקרון המנחה הוא דיסהרמוניה מוחלטת בין הגלובלי ללוקאלי,העדפת הלוקלי ע"י הממשל הסיני עד כדי דחיקת החברות המערביות דוגמת גוגל,טוויטר ופייסבוק החוצה,מחוץ לגבולות סין."מליארד סינים לא טועים",ובפרפרזה "מליארד סינים לא ...גולשים".המנטרה חוזרת על עצמה:חברות סיניות רוכשות בעידוד הממשל חברות בינלאומיות באצטלת הגלובליזציה,ואו אז יונקות את כל הידע הטכנולוגי המערבי,ו..."הכושי עשה את שלו,הכושי יכול ללכת".דוחקות וגורמות לעזיבתן של החברות הבינלאומיות.כך קרה במקרה של גוגל כאשר מנוע החיפוש הסיני ביידו הביא לעזיבתה,בהמשך פייסבוק פינתה בעל כורחה את מקומה לחברת רן רן הסינית שנה בלבד לאחר מכן,ומספר המנויים ברשת החברתית הסינית קרוב ל200 מליון.בסין נטו.קטן עליהם.
גם יו-טיוב וטוויטר לא נבדלות בגורלן פשוט כי הגישה אליהן נחסמה בשם חופש הביטוי.במקומם פרצו בהצלחה אדירה יוקו וטודאו (היו-טיוב הסיני),וחברת וויבו(טוויטר הסינית).השאלה הנשאלת היא מה עומד בבסיס הלוקליזציה?האם הרצון לשמר זהות ייחודית,תרבותית או שמא מניעים קפיטליסטיים גרידא?ואולי מדובר בשילוב בין הגורמים?מה שבטוח,הסינים הרוצים לשמר את ייחודיותם,רוצים לשלוט בתכנים ולומר את "המילה האחרונה", לאחר שחיקו את הטכנולוגיה המערבית,ולכן יש לשחק ולהתכוונן ע"פ כללי המשחק במגרש הסיני.
מהמרים מי הבא בתור על הכוונת הסינית? מה שבטוח,זה רחוק מלהיות ולהיקרא גלובאלי.
הטכנולוגיה הדיגיטלית בעלת פוטנציאל עצום להרמוניה כלל-עולמית בזכות שיתוף הפעולה ברחבי העולם.כך,מנסה אני לדמיין תחושות של קהלים שלמים במדינות שונות למראה תמונותיו של נשיא מצרים המושפל בביהמ"ש,במדי האסיר,מאחורי הסורג.האם ניעור כאן גורם מאחד ששימש פוטנציאל לתרבות ותכנים אוניברסליים?נקודה למחשבה,לאור המהפכה בעולם הערבי ששינה את פניו בחצי השנה האחרונה.
ובאשר לקוטב השני במשוואה-מול הכפר הגלובאלי,מול הכוח המאחד,קיים הרצון לזהות התרבותית,אשר בחובו כוחות מסתגרים,מתבדלים מהמערב המתועש,תוך מתן דגש לתרבות הייחודית המקומית,לתכנים לאומיים ולשירותים איזוריים.
וכאן המקום לתאר את המתרחש בתוככי המעצמה הסינית.העקרון המנחה הוא דיסהרמוניה מוחלטת בין הגלובלי ללוקאלי,העדפת הלוקלי ע"י הממשל הסיני עד כדי דחיקת החברות המערביות דוגמת גוגל,טוויטר ופייסבוק החוצה,מחוץ לגבולות סין."מליארד סינים לא טועים",ובפרפרזה "מליארד סינים לא ...גולשים".המנטרה חוזרת על עצמה:חברות סיניות רוכשות בעידוד הממשל חברות בינלאומיות באצטלת הגלובליזציה,ואו אז יונקות את כל הידע הטכנולוגי המערבי,ו..."הכושי עשה את שלו,הכושי יכול ללכת".דוחקות וגורמות לעזיבתן של החברות הבינלאומיות.כך קרה במקרה של גוגל כאשר מנוע החיפוש הסיני ביידו הביא לעזיבתה,בהמשך פייסבוק פינתה בעל כורחה את מקומה לחברת רן רן הסינית שנה בלבד לאחר מכן,ומספר המנויים ברשת החברתית הסינית קרוב ל200 מליון.בסין נטו.קטן עליהם.
גם יו-טיוב וטוויטר לא נבדלות בגורלן פשוט כי הגישה אליהן נחסמה בשם חופש הביטוי.במקומם פרצו בהצלחה אדירה יוקו וטודאו (היו-טיוב הסיני),וחברת וויבו(טוויטר הסינית).השאלה הנשאלת היא מה עומד בבסיס הלוקליזציה?האם הרצון לשמר זהות ייחודית,תרבותית או שמא מניעים קפיטליסטיים גרידא?ואולי מדובר בשילוב בין הגורמים?מה שבטוח,הסינים הרוצים לשמר את ייחודיותם,רוצים לשלוט בתכנים ולומר את "המילה האחרונה", לאחר שחיקו את הטכנולוגיה המערבית,ולכן יש לשחק ולהתכוונן ע"פ כללי המשחק במגרש הסיני.
מהמרים מי הבא בתור על הכוונת הסינית? מה שבטוח,זה רחוק מלהיות ולהיקרא גלובאלי.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה