יום ראשון, 14 באוגוסט 2011

הדרך אל השינוי/האושר הפנימי מתחילה כאן...

פעמים רבות בחיינו אנו חווים תהליכים,מסעות נפשיים,ולא יודעים שיש להם שמות בספרות המחקרית.לכן "קרביי"רעשו כאשר נחשפתי בשיעור של ד"ר ליאת אייל לנושא "מחקר הפעולה",ויתרה מזאת-התלהבתי כי נדרש ממני ומחברתי אורנית להציג את חלקנו,כחלק ממטלות הקורס,דווקא הנושא מחקר הפעולה.כנראה שיש הכוונה לכל מעשינו,קטן כגדול.
לפני שאציג את תמצית הנושא,ברצוני לצטט מדבריו של ישעיהו ברלין שהיו מאז ומתמיד "נר לרגליי" ושימשו אותי כדפוס חשיבה והתנהגות בנקודות שונות בחיי.
"אני מבקש שחיי והחלטותיי יהיו תלויים בי עצמי,לא בכוחות חיצוניים כלשהם.
להיות מונע ע"י שיקולים,ע"י תכליות מודעות,שהם משלי,ולא ע"י גורמים המשפיעים עליי כביכול מבחוץ.
אני מבקש להיות מישהו,לא משהו.עושה,מחליט,לא מי שמחליטים בשבילו.
מכון עצמי ולא מופעל ע"י הטבע החיצון או ע"י בני אדם אחרים,כאילו הייתי חפץ או בעל-חיים,או עבד שאינו יכול למלא תפקיד אנושי,כלומר,ללא יכולת לעצב מטרות ומדיניות משלי ולהוציאן לפועל.
אני מבקש,מעל הכל,להיות מודע לעצמי,כיצור חושב,רוצה,פעיל,נושא באחריות לבחירותיי,ומסוגל להסבירן ע"י התייחסות לרעיונותיי ולמטרותיי שלי."
בעודי כותבת דברים מרגשים אלו,חלפו לנגד עיניי סצינות מתוך סרט מדהים בו צפיתי אתמול, העוסק באותה נקודת מבט על החיים:המודעות,השלמות עם ההחלטות והאני מאמין של האדם,באשר יהיה.הסרט "בעולם טוב יותר"אשר זכה בפרס האוסקר ובפרס גלובוס הזהב 2011 בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר, מדגיש וממחיש כיצד פועל אדם הלכה למעשה לאור האמיתות הללו.מומלץ בחום!
כיצד הדברים שהצגתי מתקשרים למחקר הפעולה?אילו למעשה הדרכים בהן ניתן לתפעלו.מחקר פעולה הינו מחקר על עצמי ועל עבודתי ,המתפתח באופן ספיראלי,ולא ניתן להצביע בוודאות על נקודת הסיום שלו,שכן המסקנות בשלב נקודתי של המחקר מובילות לשאלת מחקר חדשה וחוזר חלילה.מתי לאחרונה שילבתם חשיבה רפלקטיבית בתחום עיסוקכם?אם כך,זה מה שמחייב אותנו מחקר הפעולה לעשות.לקחת קושי ,להתמקד בצורך אישי שלנו,ו"לטפל" בו.לראות לנגד עינינו את היכולת לשפר,ליצור שינוי בהתנהגות ובדפוסי חשיבה בקרב תלמידיי.
בהכנת המצגת שלנו בנושא מחקר פעולה התייחסנו למאמר של פרופ' מיכל צלרמאיר הנחשבת אחת האושיות המובילות בתחום זה,"ניתוח נתונים במחקר פעולה-סיפור מסע לגילוי עצמי".המאמר בוחן את מחקר הפעולה כנרטיב אוטוביוגרפי,תוך ניתוח וסקירת התהליך שחוותה מ.א. סטודנטית לתואר שני המשמשת כמורה לכיתות א-ב.מתוך העמקה בקושי שהועלה במאמר בנושא שיפור והקניית הקריאה,ובמקביל רצון לשפר את הבנת הנקרא,העליתי לעצמי שאלות הקשורות בצורך אישי שלי בשדרוג ההוראה שלי.בסיכום דברינו הצגנו בשיעור את השורה התחתונה במחקר פעולה לעניות דעתנו-תהליך התעוררות ומודעות מושכלת ,רצון במקביל לצורך בשינוי בעבודה ובהתנהלות המקצועית,בד בבד לתמורה בזהות המקצועית ומערכות היחסים המקצועיות.
לא בכדי כיניתי את הפוסט הזה כפי שכיניתי-ההכרה במחקר הפעולה היא הצעד הראשון בדרך אל האושר והסיפוק הקיומי,הנובע מההבנה בחשיבות השינוי.ובאופן זה,המורה הוא גם מורה דרך...והדרך - פנים רבות לה.

3 תגובות:

  1. רונית יקירתי,
    כמה נפלא לעבוד במקצוע המאפשר לך לבטא את ליבך ואת נפשך. לא כל אחד יכול להגיע לשילוב כזה, למיצוי עצמי, ביטוי הפנימיות שלו, האמונות שלו, ולא כל אחד זוכה להשפיע על אנשים אחרים בצורה כזו. זוהי באמת הנקודה המשלבת סיפוק מהעבודה ומהחיים בכלל.
    זכית וזכו תלמידייך!

    השבמחק
  2. אנונימי04 ינואר, 2012

    מקסים,
    חבל שלא צירפת את המצגת

    השבמחק
  3. גילה יקירתי ו...אנונימי...תודה על התגובות המרגשות,מחזקות ומחממות הלב.התגובה העדכנית החזירה אותי לקריאת הפוסט שכתבתי חצי שנה אחורה במסע בזמן,ולפתע הבזיק בי הרעיון שהפוסטים הללו הם כמו יומן מסע שלנו בנבכי עולם התקשוב ונקודת מבט חדשה שלנו על החינוך,ההוראה והלמידה.מרתק!!ושוב,תודה מקרב לב.

    השבמחק