פירוש הביטוי המופיע בכותרת:אין בור מים מתמלא רק ממי הגשמים החודרים לתוכו,דרך חוליית הבור.ה"חולייה"הוא שמה של האבן החלולה באמצעה,אשר הונחהעל פיו של בור המים.כל בר דעת מבין,כי הבור חייב להתמלא גם מהמים הזורמים לידו,ושנדרש לאסוף ולמשוך אותם אל הבור,באמצעות צינורות ותעלות.
ולמה הדבר דומה?כדברי המלומד מיודעינו אבשלום קור,למטאפורה לבני האדם.הבריות אינם יכולים להתפרנס רק מעצמם,אין אדם יכול להתפרנס ולהשיג את צרכיו ללא עזרת אחרים.
כאשר לימדתי ביטוי/ניב זה את תלמידיי השבוע כבסיס למהות עבודת הצוותים שלהם בפרוייקטים שהם מכינים לבחינת הבגרות,חשפתי בפניהם את תפיסת העולם שלי,בה אני מאמינה ואת ההתנסות הפרטית-אישית שלי במסגרת לימודיי לתואר שני,תהליך המלווה אותי באינטנסיביות בשנה פלוס האחרונה.מושג השיתופיות,הסיוע ההדדי,עבודת הצוות האמיתית והתחושה כי אני לא לבד ויש תמיד על מי לסמוך.
הלימודים האינטנסיביים במגמת התקשוב,מעצם הוויתם ולהבדיל ממסלולי לימוד אחרים,מזמנים כל העת התנסויות חדשות,תהליכים דינאמיים ואינטרקטיביים.לאף מסלול אין קבוצה בפייסבוק,שהחלה כקבוצה למטרות למידה באחד הקורסים,ומאז הקמתה מתפקדת במקביל גם ככתובת לכל צורך וכמעט מיד זוכים למענה של אחת מאיתנו.
לאורך כל הדרך הארוכה שחברותיי המדהימות ואני עושות בתואר הזה,התחושה היא כי זכינו.זכינו בקבוצה איכותית,וכמו בכיתה,הנבנית ומתעצבת מעצם הדינמיקה הפנימית שלה,כך גם במסלול התובעני והמרתק כאחד ,של התואר הייחודי שלנו-אמנם אין אנו יוצרים יש מאין,אך ללא כל ספק,אנו אחראים לתוצרים המתקבלים,מובילים שינוי בחשיבה ובתהליכי ההוראה שלנו עצמנו בעולם מתוקשב שהגלובאליות נר לרגליו,וכנהוג בעקרון הגשטאלט:השלם גדול מסכום חלקיו,כך גם קבוצתנו-המכלול גדול ועצום הוא מסך כל הפרטים המרכיבים את הקבוצה.
דוגמא מוחשית לכך חשתי בשיעור האחרון שהתקיים השבוע בקורס של פרופ' מיקי רונן "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים".לאחר שלמדנו בשיעורים הראשונים בקורס על כל המרכיבים במוטיבציה פנימית ויעילות לימודית בהוראה מבוססת מחשב ע"פ MALONE,נדרשנו לנתח את המרכיבים הקיימים במשחק לימודי כלשהו הקיים ברשת,תוך תיעוד והערכת המשחק.כל העבודות של כולם הועלו לפורום ע"פ גישת השיתופיות המנחה אותנו לאורך כל הדרך,וזורמת כבר בעורקינו,וכל שנותר הוא רק להמתין לשיעור מרתק,בו ניחשף לאינספור משחקים לימודיים בתחומי דעת שונים כאשר השמיים הם הגבול.ישבתי לי בשיעור ופשוט התענגתי על הגילויים של חבריי וחשתי בדיוק למה כוונו הוגי הניב בתלמוד הבבלי,מסכת ברכות,דף ג',עמ' ב' עימו פתחתי את דבריי."אין הבור מתמלא מחליתו"-אין ולו אחד היכול להצליח ללא עזרת האחרים,ובלמידה מתוקשבת,מקוונת וכל התארים הנקשרים לנושא לאחרונה בשל האטרקטיביות בבסיסו,חשוב לזכור כלל מרכזי:האימפקט של התקשוב בלמידה והוראה, ימצא את ביטויו וייעודו האמיתי רק במידה ויפותחו רשתות אשר יאפשרו לשתף ולצרוך תכנים לימודיים,כמו גם הידודיים(אינטראקטיביים).
ולמה הדבר דומה?כדברי המלומד מיודעינו אבשלום קור,למטאפורה לבני האדם.הבריות אינם יכולים להתפרנס רק מעצמם,אין אדם יכול להתפרנס ולהשיג את צרכיו ללא עזרת אחרים.
כאשר לימדתי ביטוי/ניב זה את תלמידיי השבוע כבסיס למהות עבודת הצוותים שלהם בפרוייקטים שהם מכינים לבחינת הבגרות,חשפתי בפניהם את תפיסת העולם שלי,בה אני מאמינה ואת ההתנסות הפרטית-אישית שלי במסגרת לימודיי לתואר שני,תהליך המלווה אותי באינטנסיביות בשנה פלוס האחרונה.מושג השיתופיות,הסיוע ההדדי,עבודת הצוות האמיתית והתחושה כי אני לא לבד ויש תמיד על מי לסמוך.
הלימודים האינטנסיביים במגמת התקשוב,מעצם הוויתם ולהבדיל ממסלולי לימוד אחרים,מזמנים כל העת התנסויות חדשות,תהליכים דינאמיים ואינטרקטיביים.לאף מסלול אין קבוצה בפייסבוק,שהחלה כקבוצה למטרות למידה באחד הקורסים,ומאז הקמתה מתפקדת במקביל גם ככתובת לכל צורך וכמעט מיד זוכים למענה של אחת מאיתנו.
לאורך כל הדרך הארוכה שחברותיי המדהימות ואני עושות בתואר הזה,התחושה היא כי זכינו.זכינו בקבוצה איכותית,וכמו בכיתה,הנבנית ומתעצבת מעצם הדינמיקה הפנימית שלה,כך גם במסלול התובעני והמרתק כאחד ,של התואר הייחודי שלנו-אמנם אין אנו יוצרים יש מאין,אך ללא כל ספק,אנו אחראים לתוצרים המתקבלים,מובילים שינוי בחשיבה ובתהליכי ההוראה שלנו עצמנו בעולם מתוקשב שהגלובאליות נר לרגליו,וכנהוג בעקרון הגשטאלט:השלם גדול מסכום חלקיו,כך גם קבוצתנו-המכלול גדול ועצום הוא מסך כל הפרטים המרכיבים את הקבוצה.
דוגמא מוחשית לכך חשתי בשיעור האחרון שהתקיים השבוע בקורס של פרופ' מיקי רונן "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים".לאחר שלמדנו בשיעורים הראשונים בקורס על כל המרכיבים במוטיבציה פנימית ויעילות לימודית בהוראה מבוססת מחשב ע"פ MALONE,נדרשנו לנתח את המרכיבים הקיימים במשחק לימודי כלשהו הקיים ברשת,תוך תיעוד והערכת המשחק.כל העבודות של כולם הועלו לפורום ע"פ גישת השיתופיות המנחה אותנו לאורך כל הדרך,וזורמת כבר בעורקינו,וכל שנותר הוא רק להמתין לשיעור מרתק,בו ניחשף לאינספור משחקים לימודיים בתחומי דעת שונים כאשר השמיים הם הגבול.ישבתי לי בשיעור ופשוט התענגתי על הגילויים של חבריי וחשתי בדיוק למה כוונו הוגי הניב בתלמוד הבבלי,מסכת ברכות,דף ג',עמ' ב' עימו פתחתי את דבריי."אין הבור מתמלא מחליתו"-אין ולו אחד היכול להצליח ללא עזרת האחרים,ובלמידה מתוקשבת,מקוונת וכל התארים הנקשרים לנושא לאחרונה בשל האטרקטיביות בבסיסו,חשוב לזכור כלל מרכזי:האימפקט של התקשוב בלמידה והוראה, ימצא את ביטויו וייעודו האמיתי רק במידה ויפותחו רשתות אשר יאפשרו לשתף ולצרוך תכנים לימודיים,כמו גם הידודיים(אינטראקטיביים).
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה